lauantai 10. kesäkuuta 2017

Hitaasti hyvä tulee ja kaikki vaikuttaa kaikkeen eli miksi ei tapahdu mitään

Kaksi askelta eteenpäin ja yksi taakse, kun edistymistä lasketaan kiloissa tai senteissä. Muutos tapahtuu hitaasti ja pahin vastustaja muutokselle olen minä itse. Kun saa vähän painoa alas, tulee sellainen jippii-tunne mikä aiheuttaa seuraavaa: Kuvittelen, että nyt voin vähän syödä jotain hyvää tai ylimääräistä, ei vähän haittaa. Olen ansainnut tämän koska olen tehnyt niin hyvää työtä. Seuraavalla viikolla paino onkin tullut vähän ylöspäin ja pettymyksen tunne on valtava. Edelleen, vaikka tietää olevansa elämänmittaisella matkalla, on kärsivällisyyttä ihmeen vähän ja haluaa kaiken heti. Tämän tunnistavat kaikki pidempään painoaan tarkkailleet tai painonhallintaa tehneet. Tässä vaiheessa tapahtuu yleensä luovuttaminen, koska mitään ei tapahdu ja on omasta mielestä epäonnistuttu. 


Omaa puolivuotista projektia on enää 5 viikkoa jäljellä ja tiedän että en saa tavoitteitani toteutettua. En viidessä viikossa. Miten pahasti olenkaan epäonnistunut? Vai olenko sittenkin saavuttanut jotain? Se on täysin itsestä kiinni miten sen ajattelen. Ihminen on kokonaisuus, se meinaa unohtua tämän tästä. Huomaan että stressiä elämässä on melko paljon ja siihen liittyviä asioita joita en saa täysin pois. Ei ihme jos edistyminen on hidasta. Paljon pitää miettiä missä menen ja mitä elämältä haluan. Hyvää oloa ja hyvää kuntoa, sitä olen saanut ja saavuttanut yli odotusten. Paino ei ole tärkein asia, eikä se hirveästi määrittele oloa, kun tietty vireys- ja kuntotaso on saavutettu jo aiemmin. 

Vai olenko vain liian tyytyväinen nykyiseen olotilaan, eikä muutosta tapahdu sen vuoksi niin kuin aiemmin? Näihin kysymyksiä selvitän itselleni seuraavan viiden viikon aikana. Kun projekti loppuu, se on taas uuden alku ja taitekohta. Matka jatkuu ja suunta on selvillä, mutta mikä on lopullinen määränpää, sen näkee vasta seuraavan mutkan jälkeen. Tai joskus tulevaisuudessa. Elämä on tässä ja nyt, onnellisuus tulee pienistä asioista. Minulla on koko loppuelämä aikaa saavuttaa tavoitteeni. Tämän kun muistan, olen jo saavuttanut paljon.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.