sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Mistä kaikki alkoi

Vuosi sitten huhtikuun ensimmäisenä päivänä sain puhelun, joka muutti elämäni suuntaa ratkaisevasti. Olin liittynyt tammikuussa muutaman vuoden tauon jälkeen Fit Kunnon jäseneksi ja tuolloin liittymiseen kuului yksi tunti Personal Trainerin kanssa harjoittelua. Tuon ohjatun tunnin jälkeen haaveilin siitä, että saisin säännöllisen liikunnan takaisin elämääni. Aikaa ei tuntunut riittävän tarpeeksi liikkumiseen, kun arki oli niin kiireistä ja aikataulutettua. Aloitin tammikuussa käymään Pilatestunneilla ja kehonhuollossa, mutten uskaltautunut yksin kuntosalille hyvästä alkuohjauksesta huolimatta. Huomasin myös ohjauksen aikana, että crostrainerilla alku- ja loppulämmittelyn tekeminen oli aivan hirveää, eli olin tosi huonossa kunnossa. Se ei ainakaan rohkaissut yrittämään yksin kuntosalille tai edes millekään kovatempoiselle ryhmätunnille.

Osallistuin maaliskuussa Hyvän Kunnon sivuilla olleeseen Life Style- valmennuksen arvontaan ja lopulta arpaonni todellakin ratkaisi sen miten kulunut vuosi on mennyt. Olin yksi viidestä jonka nimi oli kilpailun loppusuoralle päässeiden joukossa. Personal Trainereiden esimies Mira soitti minulle ja kertoi, että voin voittaa pääpalkintona olevan puolen vuoden Life Style-valmennuksen tai jonkun pienemmän palkinnon. Minun piti vain lähettää sähköpostilla perustelut sille, miksi minun pitäisi voittaa tuo kilpailu. Olin aivan varma, että koko puhelu oli aprillipilaa! En suostunut lähettämään sähköpostia Miran Gmail-osoitteeseen, vaan halusin varmuutta asiaan ja onneksi hänellä oli myös Hyvän Kunnon sähköpostiosoite, johon sain tarinani lähettää. Se ei ollut aprillipila, vaikka aprillipäivänä tuo puhelu tulikin 😊

Kirjoitin hartaasti ja mietin tarkkaan miten paljon tuota palkintoa haluan. Kerroin että olin aiemmin käynyt säännöllisesti ryhmätunneilla mutta siihen oli tullut tauko kun muutin joksikin aikaa maalle jossa ei ollut kuntosalia lähettyvillä. Ennen taukoa kävin vaihdellen kuntosalilla, pilateksessa, kiertoharjoittelussa, Kinesis-tunneilla, spinningissä, syvävenyttelyssä, vesijumpassa ja bodybalancessa 2-3 kertaa viikossa. Valitettavasti kuntoilu harrastuksena rajoittui tauon aikana koirien kanssa lenkkeilyyn ja satunnaisiin joogatunteihin. Kerroin että olin nyt käynyt enimmäkseen pilateksessa ja kehonhuollossa, jotta saisin täysin jumiin menneen selkäni liikkumaan, se oli hyvällä alulla. Kerroin että olin juuri miettinyt erittäin paljon sitä, miten saisin ruokavaliotani muutettua paremmaksi ja miten uskaltaisin aloittaa kuntosalilla käynnin pitkän tauon jälkeen. Motivaatiota oli, mutta rohkeutta sekä joku, joka kirittää, puuttuu.

Kirjoitin näin:
Teen töitä IT-alalla, eli päätteen ääressä istuen työskentelen suurimman osan 
ajasta. Olen erittäin ylipainoinen, vaikka liikuntaa harrastankin. Painoa 
minulla olisi vielä pudotettavana vähintään 30 kiloa ja motivaatiota puolen 
vuoden projektiin sekä pysyviin elämäntapamuutokseen olisi hurjasti.Minulla 
ei ole vielä mitään ylipainon tuomia sairauksia ja haluaisin todella tulla 
valituksi tähän valmennukseen. Valmennus antaisi minulle eväät terveempiin 
elämäntapoihin ja urheilullisempaan elämään ja uskon siihen, että 
minä pystyn muutokseen. Minulla on myös riittävästi aikaa kuntoiluun, 
koska teen osan työpäivistä etätöitä ja työmatkoihin menevän ajan pystyn 
käyttämään valmennukseen. 
Toivottavasti tämä osuu kohdalle, minusta tämä olisi parempi kuin lottovoitto!

Muutaman päivän jälkeen sain uuden soiton Miralta: Olin voittanut pääpalkinnon! Se tuntui silloin lottovoittoa paremmalta ja nyt vuoden jälkeen se tuntuu edelleen siltä. Monta uskomatonta asiaa on tapahtunut tämän vuoden aikana. Se, miten olen saanut liikunnan osaksi elämääni ja onnistunut muuttamaan omaa ajattelumaailmaani ja ruokailutottumuksiani sekä ajankäyttöäni on ollut ihan mahtavaa. Sillä on ollut niin suuri positiivinen vaikutus kaikkeen, etten olisi voinut kuvitellakaan. Se mistä haaveilin on toteutunut. Mira sanoi aloituspäivänä tehdyssä haastattelussa: "Kuka tahansa pystyy lähes mahdottomaan, kun saa tukea ja neuvoja." Tämä on pitänyt minun kohdallani täydellisesti paikkansa.

Ainoa asia mikä palkinnossa mietitytti, oli siihen liittyvä lehtihaastattelu. Siitä tuli kuitenkin hyvä ja positiivinen juttu. Olen saanut siitä paljon kannustavaa palautetta ja tsemppiä kaikkeen tähän mitä olen vuoden aikana tehnyt. Kiitos!


Paikallislehden juttu minusta Life Time- valmennuksen aloituspäivänä löytyy tämän linkin takaa.

Aloituspäivän haastattelussa otettu kuva.



Paikallislehden loppuhaastattelusta kuva.
Vasemmalla Juuli Nivala ja oikealla Mira Kuula.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.