torstai 19. tammikuuta 2017

Painavaa asiaa

Minä olen koko ikäni taistellut enemmän tai vähemmän suuren ylipainon kanssa. En muista että olisin koskaan ollut oikeasti normaalipainoinen. Olen myös aina ollut sinut itseni kanssa, oli paino mikä tahansa. Siitä huolimatta olen ehtinyt kokeilla aikuisiällä kaikki mahdolliset laihdutuskuurit, dietit ja painonpudotuskeinot. Suuri ylipaino on minulle terveysriski, mutta se vaikuttaa myös elämänlaatuuni koska vaikeuttaa niin paljon liikkumista ja laskee vireystasoa. Siksi olen asettanut matkalleni tavoitteeksi painon jonka haluan saavuttaa. Kerron siitäkin, mutta tärkeintä itselleni on kirjoittaa hyvistä treeneistä, onnistuneesta ruokavaliosta ja sen vaikutuksista kehoon, sekä hyvän unen vaikutuksista. Kirjoitan tätä tunteella ja vain omista tuntemuksistani, no ehkä vähän myös lähipiirin näkökulmasta. Kaksi Suomenlapinkoiraa liikuttavat minua myös, joskin nämä tapaukset ovat hieman valikoivia sään suhteen: aina ei ole "lapinkoiranilma".


Suomenlapinkoirat Rita ja Unni
 
Minä vuonna 2007


Olen nyt tavoitteissani puolessa matkassa. Tähän mennessä olen saavuttanut painonpudotuksen suhteen 30 kilon "vähennyksen" siitä mitä olen ollut painavimmillani. Olen paremmassa kunnossa kuin olen koskaan ollut ja hyvä olo tuntuu ja näkyy monella tavalla. Jaksan paremmin töissä ja vapaa-ajalla enkä stressaannu enää niin helposti kuin joskus aiemmin. Seuraavan puolen vuoden aikana tulen kertomaan miten tämänhetkinen tavoite täyttyy ja mitä sen saavuttaminen vaatii. Miten onnistun pitämään saavutetun tavoitteen ja tekemään elämänmuutoksesta loppuelämän pituisen. Ja miten selviän jos en pääse tavoitteisiini. Ihminen on kokonaisuus ja matkalla pitää olla mukana kehon lisäksi mieli ja motivaatio. Niin kuin valmentajani treeneissä sanoo: "Mieli luovuttaa ennen lihasta." ja "Usko loppuu ennen kuin kunto." 


Minä joulukuussa 2016

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki asialliset kommentit julkaistaan.